آثار پستانک مکیدن کودک از گذشته تا امروز

اولین مکیدن ها در کودک از قبل از تولد و در رحم مادر هنگامی که انگشت شستش را می مکد آغاز می‌شود و پس از تولد با شروع تغذیه با شیر مادر و با مکیدن پستان مادر ادامه می یابد.

این موضوع از گذشته های دور آنچنان اهمیت داشته که مصریان باستان برای آرام کردن نوزادانشان پستانک‌های گلی به شکل حیوانات کوچک درست می کردند، درون آن را با عسل پر می‌کردند و در دهان نوزاد قرار می دادند. بعدها از کیسه‌های پارچه‌ای کوچک که  با خرده‌ نان پر می‌شد استفاده شد و پس از آن از نوعی پلاستیک پستانک‌های کائوچویی ساختند که آن هم به دلیل مشکلات ایمنی و بهداشت کنار گذاشته شد و سالها طول کشید تا سرانجام حدود 60 سال پیش دو پزشک آلمانی دکتر ویلهلم بالترز و آدولف مولر، شی را به نام (NUK)  مخفف آرامش بخش و فک اختراع کردند که امروزه با نام پستانک آن را می شناسید با اختراع و معرفی این شیء (پستانک ) که تنها یک تکه پلاستیکی کوچک و ساده است، در عمل این جسم کوچک تبدیل به یک ناجی بزرگ برای والدینی شده است که با تولد یک فرزند شاید ساعتها از خواب شبانه محروم شده اند. نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که پستانک ها به شرط اینکه والدین آن را آغشته به مواد غذایی شیزین و چسبناک نکنند از پوسیدگی دندان‌ کودک جلوگیری می‌کند. از سویی دیگر پستانک می تواند یک عامل جلوگیری کننده برای کودک باشد تا عادت خوردن شست را که از دوران نوزادی با خود به دنیا آورده است را ترک  کند اما این جسم کوچک علی رغم تمام فواید خود مضراتی نیز دارد که باعث شده امروزه انتقادات متخصصان را پیرامون خود داشته باشد.

اگر چه خوردن پستانک برای کودک از مکیدن انگشت شست که ممکن است سرشار از میکروب و آلودگی باشد بهتر است اما برخی معتقدند از آنجایی که نوک سینه‌ مادر  همراه با زبان نوزاد، از عوامل شکل‌دهی فک کودک است، اما  هنگام مکیدن پستانک زبان کودک حرکت فیزیولوژیکی ندارد پس این وسیله باعث می‌شود نوزاد نتواند درست شیر را از سینه‌ ی مادر بمکد.

از سویی مصرف پستانک در اوان کودکی که استخوانهای فک و صورت کودک هنوز استحکام لازم را پیدا نکرده است ممکن است باعث جلوزدگی فک و بدشکلی دندانها و حتی مشکل در قوس فک بالا و بسیتری از مشکلات دیگر در کودک شود.

برخی پژوهش‌ها نیز نشان داده‌اند کودکانی که پستانک می‌خوردند گاها مبتلا به عفونت گوش میانی می شوند.

و در پایان اگر چه پستانک در ابتدا آرام بخش محیط خانه و خانواده و والدین است اما از پستانک گرفتن کودک خود داستان جدیدی است که ممکن است بار دیگر آرامش و فکر آنها را مشغول خود کند.

 

آمنه دقیقی خداشهری

روانشناس کودک و نوجوان

 

 

 

 

از پستانک گرفتن یک مادر خلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

مرکز مشاوره کودشا

× نیاز به مشاوره دارید ؟