بیش فعالی و کمبود توجه ADHD/ADD چیست؟

نوشته شده توسط: آمنه دقیقی خداشهری/ روانشناس کودک و نوجوان

 

مقالات مرتبط

 

این موضوعی طبیعی است که کودکان گاهی تکالیف خود را انجام ندهند، در کلاس درس بی توجه باشند، رفتارهای شتاب زده داشته باشند و یا بی توجهی نسبت به برخی موضوعات نشان دهند. اما عدم توجه، تکانشگری و بیش فعالی از علائم اختلال بیش فعالی و کمبود توجه ADHD یا ADD هم است  که گاهی می تواند به مشکلات زیادی در خانه و مدرسه منجر شود و بر روی یادگیریهای کودکان تأثیرات منفی بگذارد.

اولین و مهم ترین گام برای رسیدگی به این مشکل و کمک به کودک تشخیص آن است.

سه ویژگی اصلی ADHD، عدم توجه، بیش فعالی و تکانشی است. علائم و نشانه های ADHDبیش فعالی و کمبود توجه معمولا قبل از سن هفت سالگی ظاهر می شود.  اما تفاوتهایی میان کودک بیش فعال و طبیعی وجود دارد واضح ترین نشانهADHD، بیش فعالی است. در حالیکه بسیاری از کودکان به طور طبیعی فعال هستند، اما کودکان مبتلا به علائم بیش فعالی اختلال نقص توجه همیشه در حال حرکت هستند.

آنها ممکن است سعی کنند چندین کار را همزمان انجام دهند و از این شاخه به آن شاخه بپرند. حتی زمانی که مجبور به نشستن می شوند آرام گرفتن برای آنها بسیار دشوار است، پاهایشان یا انگشتانشان مدام تکان می خورد.

تعداد نشانه ها مهم است برای مثال اگر فقط چند علامت از علامتهای این اختلال در کودک شما مشاهده شود احتمالا  آن کودک دارای اختلل ADHD  نیست. از سوی دیگر، نشانه ها باید حد اقل در چند موقعیت حضور کودک دیده شود مثلا کودک در خانه، مدرسه، پارک و … این نشانه ها را نشان می دهد.

اغلب اطلاعات اشتباهی در افراد جامعه در خصوص کودکان ADHD مشاهده می شود.

دومین باور اشتباه این موضوع است که کودکان مبتلا به ADHD هرگز نمی توانند توجه کنند.

اما در واقع این کودکان اغلب قادر به تمرکز بر فعالیتهایی هستند که از آنه لذت می برند.

باور بعدی اینست که کودکان مبتلا به ADHD می توانند خو رفتار کنند اگر بخواهند.  اما واقعیت این است که کودکان مبتلا به اختلال ADHD ممکن است گاهی کارهای خوبی انجام دهند، اما آنها واقعا قادر به نشستن، آرام بودن یا توجه کردن نیستند. اما این بدان معنا نیست که آنها به طور هدفمند بد عمل می کنند.

اگر چه دارو اغلب برای اختلال نقص توجه مهم است اما لزوما بهترین گزینه برای این اختلال نیست. موثرترین درمانها در این اختلال شامل آموزش، رفتار درمانی و حمایت در خانه و مدرسه، ورزش، و تغذیه مناسب است.

اما توجه به این موضوع مهم است که فقط به این دلیل که یک کودک دارای علائمی از قبیل، تکانشگری یا بیش فعالی است، به این معنی نیست که او ADHD دارد. بعضی شرایط پزشکی، اختلالات روانشناختی و حوادث سترس زای زندگی ممکن است باعث نشانه هایی شبیه ADHD شود.

قبل از تشخیص دقیق ADHD ، یک متخصص روانشناسی کودک را برای کشف و رد موضوع در جریان قرار دهید تا موضوعاتی از قبیل معلولیت های یادگیری یا مشکلات خواندن، نوشتن، مهارت های حرکتی یا زبان، حوادث روحی و عاطفی، اضطراب ، افسردگی و اختلال دوقطبی، اختلالات رفتاری دیگر، شرایط پزشکی ، از جمله مشکلات تیروئید، شرایط عصبی، صرع و اختلالات خواب  را رد کند. و پس تشخیص صحیح اقدامات رفتاردرمانی، بازی درمانی و آموزشی را آغاز نماید.

موفق و پیروز باشید

 

بخش مشاوره کودک شهر مجازی کودشا با مشاوران و روانشناسان مجرب و متخصص کودک و خانواده  انواع خدمات روانشناسی را به کودکان، مراکز آموزشی و تحقیقاتی ارائه می کند.

به بخش مشاوره ما وارد شوید و با توجه به موضوع خود از انواع خدمات مشاوران روانشناسی کودک، خانواده، ازدواج، کاردرمانی و گفتاردرمانی ما بهره مند شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

مرکز مشاوره کودشا

× نیاز به مشاوره دارید ؟