روانشناسی کودک: روانشناس کودک دقیقا” چه کار می کند؟

 

نوشته ی: آمنه دقیقی خداشهری/ روانشناس کودک و نوجوان

 

مقالات مرتبط

 

روانشناسان کودک به طور انحصاری با کودکان و نوجوانان مشغول به کار هستند و به تشخیص و حل مسائل و مشکلاتی که باعث به وجود آمدن مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان شده است بپردازند.

آنها در میان سایر گروههای متخصصین روانشناسی بیشتر بر روی رشد و رفتارهای کودک متمرکزند. بهترین روانشناس کودک سعی می کند در محیطهای مختلفی کار کند و شاید گاهی فعالیت تخصصی خود را در محیط های مختلف ترکیب و در این محیطها به حل مشکل بپردازند.

بیشتر روانشناس های کودک با کودکان به صورت مشاوره و درمان فردی در تشخیص شرایط و مشکلات کودک کار می کنند و درمان آنها اغلب راهکارهای انفرادی مخصوص به خود را دارد.

روانشناس کودک اغلب کودکان را برای انواع اختلالات، از جمله اختلالات یادگیری، اختلال کمبود توجه، بیش فعالی، اضطراب و افسردگی، تاخیر رشدی، علائم اختلال طیف اوتیسم و ​​سایر مشکلاتی که بر رشد کودک تأثیر می گذارد ارزیابی می نماید.

علاوه بر این، گاهی روانشناس های کودک به کودک کمک می کنند تا از ضربه های ناشی از سوء استفاده و تجاوز، آسیب هایی مانند ضربه ی ناشی از مرگ یک دوست و آشنا و سایر تجربیات و حوادثی که می تواند بر سلامت روانی و عاطفی کودکان تأثیرات بدی بگذارد، غلبه کنند. آنها معمولا کودکان را در محیط دفتر خود مشاهده می کنند و بسته به تشخیص، گاهی کودک را به متخصصین دیگر، مانند روانپزشک برای  تجویز دارو، کاردرمانگر جسمی و ذهنی یا فیزیوتراپ جهت حل نواقص جسمی و یا گفتاردرمانگر برای تمرینات تخصصی گفتار ارجاع دهند و یا برنامه ی درمانی خود را از طریق جلسات منظم برنامه ریزی و پیشنهاد کنند.

امروزه مدارس و سیستم های آموزشی برای کمک به کودکان مبتلا به مشکلات عاطفی و اجتماعی و کنترل رفتار یا عملکرد آنها در محیط مدرسه سعی می کنند از بهترین روانشناس متخصص و مشاور روانشناسی کودک خوب به صورت مشاوره حضوری و غیر حضوری کمک بگیرند. در این صورت روانشناس و مشاور کودک از طریق مشاوره فردی در محیط مدرسه، به شناسایی دلیل مشکلات کودک از جمله مشکلات خانوادگی، مسائل مربوط به توانایی ها، تجربیات و اتفاقات گذشته، و یا عزت نفس پرداخته و جهت حل این مشکلات تلاش می کنند.  روانشناسان ممکن است از صحبت کردن درمانی، بازی، قصه، هنر یا موسیقی درمانی برای برقراری ارتباط با کودک استفاده نموده و کودک را قادر به بیان احساسات خود کنند.

 

روانشناس های کودک در سیستم های دادگاهی نیز نقش مهمی را در کمک به روند دادرسی موضوعاتی مانند طلاق یا نگهداری از فرزندان بازی می کنند  تا کمترین آسیب روانی و اجتماعی در نبود والدین غایب متوجه کودک شود.

همچنین بیمارستان ها و بسیاری از مراکز بالینی جهت بررسی و ارزیابی بیماران از روانشناسان استفاده می کنند. روانشناس های کودک ممکن است در یک وضعیت اضطراری با بیمار مشورت کنند، جلسات درمان گروهی برگزار کنند و با بیماران به طور جداگانه کار کنند. اگر چه آنها پزشک نیستند و نمی توانند دارو را تجویز کنند، اغلب آنها به بیماران در داروهای تجویز شده توسط روانپزشکان کمک می کنند.

برخی از روانشناس های کودک به طور مستقیم با بیماران سر و کار ندارند و بیشتر در حوزه ی تحقیقات و کشف مسائل و مشکلات و راهکارهای درمانی کودک کار می کنند. آنها معمولا حوزه ای از موضوعات مورد علاقه ی خود را در  یک یا چند حیطه انتخاب و به تحقیق و پژوهش می پردازند. برای مثال روانشناس کودکی که پژوهشگر حوزه ی روانشناسی کودک است در زمینه ی رشد کودک، ناتوانایی های یادگیری یا رفتارهای خاص کودک تحقیق و راهکارهای احتمالی را جهت حل مشکلات ارائه می کند.  حتی گاهی ممکن است در تحقیقی چند گانه و بین رشته ای یک حرفه تحقیقاتی را با موضوع روانشناسی و مشاوره کودک ترکیب نموده و نتایج جالبی را ارائه نماید.

 

نوشته شده توسط: آمنه دقیقی خداشهری/ روانشناس کودک و نوجوان

مقالات مرتبط

بخش مشاوره کودک شهر مجازی کودشا با مشاوران و روانشناسان مجرب و متخصص کودک و خانواده  انواع خدمات روانشناسی کودک و خانواده، ماردرمانی جسمی و ذهنی، گفتاردرمانی، مشاوره تحصیلی، مشاوره هوش و استعداد و …  را به کودکان، خانواده های آنها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی ارائه می کند.

ورود مستقیم به بخش انتخاب روانشناس کودک

به بخش مشاوره ما وارد شوید و با توجه به موضوع خود از انواع خدمات مشاوران روانشناسی کودک، خانواده، ازدواج، کاردرمانی و گفتاردرمانی ما بهره مند شوید.

 

 

One thought on “روانشناسی کودک: روانشناس کودک دقیقا” چه کار می کند؟

  1. امین میگوید:

    سلام. ممنون مطلب بسیار خوبی بود فقط میشه بفرمایید تفاوت کار روانشناس کودک با کاردرمانگر و گفتاردرمانگر چیه؟ همچنین فرق روانشناس کودک بالینی با روانشناس کودکان استثنایی چیه؟ چون من دیدم روانشناس کودک هم کاری مشابه کاردرمانگر و گفتاردرمانگر انجام میده.

    • دبیر خبری 1 میگوید:

      با سلام: دوست عزیز از توجهتون سپاس
      لازم به ذکر است که در واقع روانشناسی کودک رشته ی جامعی در خصوص مشکلات جسمی، رشدی و ذهنی کودک است و روانشناس کوک قادر است با تکنیک بازی درمانی، هنردرمانی، رفتاردرمانی و … بسیاری از مشکلات کودک را تشخیص و بهبود دهد اما برخی متخصصین از قبیل کاردرمانگر و گفتاردرمانگر می توانند با نگاه تخصصی خود در کنار روانشناس کودک به تسهیل و سرعت بخشی پروسه ی درمان و بهبودی کمک شایانی نمایند.

  2. نادیا میگوید:

    با سلام .
    سایتتون بسیار عالی و پر محتوا و آموزنده ست و از تنوع بالایی در همه زمینه ها برخورداره . به ویژه برای پدر و مادرهای عزیز و هر شخصی که به نوعی با کودکان سر و کار داره بسیار کاربردیه .
    با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما خانم دقیقی عزیز و تمامی همکاران عزیزتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

مرکز مشاوره کودشا

× نیاز به مشاوره دارید ؟