مشکلات والدین و غذا خوردن کودکان

یکی از مشکلاتی که اغلب والدین، مخصوصا مادران دارای کودکان نوپا به مراتب در مراجعات خود به روانشناس کودک مطرح می کنند مشکلات غذا خوردن کودک است که لازم دانستم توضیحاتی در این خصوص داشته باشم که در ادامه می خوانید:

یکی از باورهای اشتباه والدین این تصور است که  فکر می کنند  بهترمی دانند که کودکشان به چه مقدار غذا نیاز دارد و مدام بر روز موضوع کم و بیش غذای کودک بحث می کنند . اما بهتر است بدانید که کودکان به خوبی تشخیص می دهند که چه زمان نیاز به غذا دارند و جه زمان سیر شده اند . مقدار غذایی که کودک برای حفظ سلامتی به آن نیاز دارد اغلب بسیار کمتر از آن میزانی است که فکر می کنید سیستم فیزیولوژیکی بدن کودک به شکلی است که گاهی با میزان بسیار اندکی از غذا قادر است همه مواد لازم بدن را جذب و ذخیره نماید.

در برخی از دوره های زمانی رشد ممکن است اشتهای کودک کم و یا میل به غذا در وی کاهش یابد مانند زمانی که کودک خسته است یا دوره ای که کودک در حال دندان در آوردن است و یا در مرحله ای که کودک خود را به عنوان یک من واحد درک کرده و میخواهد استقلال خود را به دیگران نشان دهد. در این زمانها والدین می توانند:

 

– از غذاهای مقوی تر و با انرژی زایی بیشتری که کودک نیز به آنها علاقه دارد در وعده های غذایی استفاده کنند .

_گاهی می توان بوسیله بازی های مختلف به کودک غذا داد تا در خلال لذت و هیجان بازی عوامل مزاحم را به فراموشی بسپارند. مثلا بازی قاشق هواپیما که در دهان کودک فرود می آید یا کامیونی که بارش را در دهان کودک خالی می کند.

_در هنگام غذا خوردن کودک سعی کنید همه چیزهایی که باعث به هم خوردن تمرکز کودک در غذا خوردن می شود را از دسترس خارج نمایید. اسباب بازیها، تلویزیون و ….

_تا جای ممکن اجازه بدهید کودک خودش غذایش را بخورد و اصراری در استفاده کودک از لوازمی چون قاشق و چنگال نداشته باشید. مادر به راحتی می تواند تمهیدات ابزاری لازم را جهت ریخت و پاشهای هنگام غذا خوردن کودک مدیریت نماید.

_زمان غذا خوردن کودک را با هنگام غذا خوردن سایر اعضای خانواده هماهنگ کنید، دیدن غذا خوردن دیگران می توان عامل تشویق کننده برای کودک باشد تا بهتر غذا بخورد.

_ هنگامی که کودک مشغول غذا خوردن است درباره غذا با او صحبت نکنید و یا از او نخواهید که سریع تر و بیشتر غذا بخورد.

_ و در پایان سعی کنید غذا و بشقاب کودک را با میوه ها و غذاهای رنگی تزیین کنید تا برایش جالب و جذاب باشد.

 

 

آمنه دقیقی خداشهری

متخصص روانشناسی کودک و نوجوان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

مرکز مشاوره کودشا

× نیاز به مشاوره دارید ؟