چگونه بهترین پدر و مادر دنیا باشیم؟

 

تبدیل شدن به بهترین پدر و مادر دنیا یکی از تجربیات پرطرفداری است که اغلب والدین علاقمندند به آن تبدیل شوند. در زندگی گاها اتفاقاتی می افتد که برخی والدین احساس می کنند در نقش والدی خود شکست خورده اند و نتوانسته اند مسئولیت خود را به نحو احسنت انجام دهند. در واقع هیچ قانون و معیار استانداردی برای شناخت والدین خوب وجود ندارد . با این وجود، در این مقاله سعی شده است به نکاتی اشاره شود تا والدین را به هدف نهایی تبدیل شدن به بهترین والدین دنیا با استفاده از شیوه های فرزندپروری نزدیک نماید.

همه والدین باید به این نکته توجه نمایند که رابطه سالم بین شما و فرزندتان به طور قابل توجهی مهم است چرا که موضوعات زیادی را در مورد فرزندتان تحت الشعاع قرار می دهد. اگر کودک شما روابط خوبی را با والدین داشته باشد، به این معنی است که اعتماد، احترام و اطاعت از آنها خواهد داشت  و در صورتی که موضوع خلاف این باشد اتفاقات ناگواری وضعیت زندگی اعضای خانواده را تهدید خواهد کرد.

سپاسگذار باشید.

والدین خوب همیشه از داشتن فرزند خود سپاسگزارند و فرزند را نعمت و هدیه الهی می دانند آنها به این موضوع واقف اند که افراد زیادی در دنیا از نعمت داشتن فرزند بی بهره اند و حاضرند بهای گرانبهایی برای ضاحب فرزند شدن بپردازند پس والدین خوب از داشتن فرزند خود خشنودند و خداوند را به پاس این موهبت شکر می کنند. آنها هرگز از داشتن فرزند خود پشیمان نیستند و به این موضوع واقف اند که کودکشان احساسات خوب و بد والدین را در قبال داشتن خود کاملا احساس می کند.

مقایسه نکنید.

هر گز سعی نکنید کودکتان را با کودکان دوست و فامیل و اشنا مقایسه کنید. تفاتهای فردی را جدی بگیرید و بدانید هر کودک می تواند رویاها، استعدادها و تواناییهای مخصوص به خود را داشته باشد و این وظیفه والدین است تا به آن تفاوتها احترام بگذارند. کودکانی که مقایسه می شوند به تدریج قربانی کمبودهای خود شده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد . بنابراین مهم است که فرزندان خود را بپذیرید و به آنها اجازه دهید رویاهای خود و منافع خود را همانطور که می خواهند، دنبال کنند.

تنبیه عادلانه کنید.

بدانید کودک موجودی نوپاست که زندگی را برای اولین بار تجربه می کند پس حق اشتباه دارد این موضوع بدان معنا نیست که شما همیشه باید تمام اشتباهات کودک خود را نادیده بگیرید. اما باید بدانید که مجازاتها و تنبیهات کودک خود را عادلانه و منطقی انتخاب کنید. در هیچ شرایطی نباید فرزندتان را تنبیه فیزیکی کنید. تنبیه فیزیکی کودک را جریح تر می کند و پیامدهای جبران ناپذیری در پی دارد.

از پیامدهای طبیعی استفاده کنید.

بهترین راه برای یادگیری نکات تربیتی استفاده از پیامدهای طبیعی است. اگر کودک شما نظم مرتب کردن اتاق خود را نداند باید با عواقب طبیعی قابل مشاهده موضوع را درک کند.

او باید ببیند مادامی که وی همچنان چنین رفتاری را ادامه دهد، وسایلش گم می شوند و زندگی برایش دشوارتر می گردد.

رفتارها بلندتر از کلمات صحبت می کنند.

پدر و مادران بسیاری هستند که به فرزندانشان حرفهای خوبی می زنند، اما خود به سختی از توصیه های خود پیروی می کنند.این یکی از بزرگترین اشتباهات والدین است. کودکان به ندرت از آنچه می شنوند پیروی می کند، اما قطعا از آنچه می بینند پیروی می کنند. پس مراقب فرزندانتان باشید. آنها اعمال شما را تقلید می کنند. بنابراین، قبل از اینکه فرزندانتان را در مقابل خود قرار دهید، صد بار فکر کنید.

امنیت هدیه کنید.

هرگز محیطی خصمانه برای فرزندتان ایجاد نکنید. کودک شما باید در کنار والدین خود ایمن باشد. کودکان از اختلاف میان والدین می ترسند. آنچه این حس امنیت آنها را تقویت می کند عشق و محبت بی قید و شرط است. هنگامی که شما به یک پدر و مادر تبدیل می شوید، همه اطرافیان شما آماده هستند تا شما را با انواع توصیه ها و پیشنهادات ناخواسته به فیض برسانند اما این به این معنی نیست که شما باید تماما از آنچه که به شما گفته شده پیروی کنید. بهتر است بدانیم که هر خانواده دارای داستان خود و شرایط کاملا متفاوتی است. شما همیشه می توانید به آنچه که دیگران می گویند گوش کنید ، اما آن را در خانواده خود تنها در صورتی که پیشنهادات و شرایط مطلوب است، اعمال کنید. در واقع شما بهترین فردی هستید که می تواند در مورد آنچه درست و غلط است قضاوت کنید.

گوش کنید و گفتگو کنید.

این یکی از مهمترین و بهترین راههای فرزندپروری برای تبدیل شدن به یک والد خوب است. همیشه به یاد داشته باشید که با فرزندانتان گفتگو کنید. گفتگو و گوش دادن به ترس ها، تردیدها و اضطراب های کودک اغلب آنها را آرام می کند. والدین باید به گفته های فرزند خود علاقه نشان دهند در این صورت است که کودک هر زمانی که مشکلی برایش پیش می آید، به جای رفتن به جمع دوستان به شما پناه می برد. پس به آنها گوش دهید .

  با کودکتان وقت بگذرانید.

والدین باید با وجود همه برنامه ها و کمبود وقت های خود، همیشه برای فرزندانشان وقت بگذارندبا آنها صحبت کنند. بیرون رفتن با کودک و شرکت در برخی فعالیت ها بسیار بسیار مهم است. پس، فراموش نکنید که ساعاتی از روز خود را باید به کودکتان اختصاص دهید.  در غیر اینصورت شما هرگز رشد کودک خود را درک نمی کنید و روزی از گم کردن این لحظه های شیرین  پشیمان خواهید شد.

صبور باشید.

شما باید آرامش خود را در موقعیت های مختلف حفظ کنید و صبر داشته باشید بدانید که هر مرحله از زندگی یک آزمون برای سنجش صبر و شکیبایی شماست و با صبر است که می توانید بر اوضاع چیره شوید.

به فرزندتان اعتماد کنید.

به یاد داشته باشید که کمکهای بیش از حد شما گاهی بیشترین تاثیر منفی را دارد زیرا کودک را به شدت وابسته کرده و چنین وابستگی مانع رشد او می شود. فرزندانتان را به حال خود بگذارید  و بدانید کودک از ناکامی ها یاد می گیرد.

 

موفق و پیروز باشید

 

آمنه دقیقی خداشهری

روانشناس کودک و نوجوان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

مرکز مشاوره کودشا

× نیاز به مشاوره دارید ؟